«Mariko er en allsidig designer med en bred kompetanse innen designfaget»

Kompetanse

Behovsforståelse
Brukerdrevet innovasjonsprosess
Smidig produktledelse
Produktutvikling
Lean Startup
Analyse av brukeratferd
Tjenestedesign
Interaksjonsdesign
Systemorientert design
Prototyping
Brukertesting
Grafisk design

Arbeidssted

2018 - Nåværende

Designer i Hiro Futures

‏‏‎

2015 - 2018

UX-designer i Making Waves

‏‏‎

2015

Industridesign-intern i Frost Produkt

‏‏‎

2013 - 2015

Designassistent i forskningsprosjektet RHYME

Utdanning

2008 - 2014

Master i design ved Arkitektur- og Designhøgskolen

‏‏‎

Våren 2014

Utveksling til Designskolen Kolding

Utvalgte prosjekerfaringer

Ny TV-opplevelse for Get

Kunde

Rolle

UX-designer

Periode

Januar 2018 - Desember 2018

Get er en ledende internett og TV-aktør som leverer TV-løsninger til mange norske hjem. De ønsket å tilby kundene sine en bedre TV-opplevelse som var mer personaliserte og koblet til sine eksisterende strømmetjenester.

«Mariko har jobbet variert i prosjekter som spenner fra design i digitale flater til fysiske produkter»

Sammen med et team bestående av utviklere og designere har Mariko designet en ny TV-boks bygget på Android TV. Hun var også en del av teamet som utviklet ny fjernkontroll. Hun har definert brukerhistorier og hypoteser, sørget for at løsninger og prototyper er brukertestet og geriljatestet, og implementert nye funksjoner basert på bruker- og businessbehov. Hun har også samarbeidet med designere på tvers av de ulike TV-plattformene og bygget et designbibliotek i Sketch for å sørge for at Get tilbyr en helhetlig brukeropplevelse.

Boot Camp for SATS

Kunde

HFN / Sats

Rolle

Design lead, Produktleder

Periode

Mars 2017 - Oktober 2017

Sats ønsket å lansere det nye treningskonseptet Boot Camp på senterne sine. De ønsket å holde medlemmene sine motiverte til trening ved å tilby dem en fast treningsgruppe til faste tider med personlige trenere som veiledet og sørget for at de nådde sine mål.

«Hun har jobbet i ulike bransjer og med ulike fagområder innen design og produktutvikling.»

For å få en helhetlig oversikt over alle de involverte brukerne(medlemmene, PTene og PT-lederne) og systemene visualiserte Mariko den ønskede kundereisen. Hun designet, prototypet og brukertestet konseptet og implementert det i PT-appen, på medlemssidene og i de interne systemene brukt av PT-lederne. Sammen med en back end-utvikler ledet hun design, implementering og utvikling av konseptet. Hun ledet prosjektet etter Lean Startup-prinsipper ved å definere en tydelig MVP og sørget for at de involverte partene var enige. Hun sørget for at teamet var koordinert og at prosessen ble evaluert jevnlig. På bakgrunn av resultater fra brukertesting var hun rådgivende til den interne innholdsavdelingen og sørget for at nødvendige aktører var involverte i nødvendige beslutninger og prioriteringer.

Du kan finne og melde deg på Boot Camp på Sats.no/trening/boot-camp

Booking-app for personlige trenere i Sats

Kunde

HFN / Sats

Rolle

UX designer

Periode

Januar 2016 - Desember 2016

I Sats står de personlige trenerne for 25% av omsetningen. De hjelper alle slags ulike medlemmer å holde seg i form og nå sine mål med personlig og tilpasset trening. De elsker å jobbe med mennesker og se mestring hos andre, men frustrerte seg over trege og ustabile IT-systemer som resulterte i irritasjon, forvirring og feil i data for medlemmene, PTene og PT-lederne.

«Hun er komfortabel i tverrfaglige team og følger produktet hele veien fra innsikt til lansering.»

Etter en rekke intevjuer og innsiktsarbeid ble det lille tverrfaglige teamet enige om å fokusere på en app hvor PTene kunne booke timene sine. Mariko har kartlagt brukerreisen og designet den første MVPen. For å hurtig teste og verifisere hypotesene ble appen tegnet med native iOS komponenter. Mariko har sørget for at appen ble kontinuerlig brukertestet, tegnet prototyper, designet systemer og businessregler, prioriterte funksjoner og holdt i kommunikasjonen med 200 beta brukere. Hun har også hjulpet til med skalering av appen til Sverige og Finland.

Nye nettsider for Norges Fotballforbund

Rolle

UX designer

Periode

Oktober 2015 - Desember 2015

NFF har gjennom fotball.no et av Norges mest besøkte nettsteder. De ønsket å fornye nettsidene sine teknisk og samtidig fokusere den mot personer som driver aktivt med fotball: spillere, foreldre, trenere, dommere, lagledere og styreledere. Disse fikk behovene sine dårligst dekket gjennom eksisterende løsninger og det var også disse som trengte hjelp fra forbundet for å drive fotballen videre.

«Som designer er hun opptatt av å lage gode brukervennlige løsninger som svarer til brukernes behov.»

Som en del av et utviklingsteam har Mariko laget visuelle og klikkbare prototyper på nettsiden som ble testet på målgruppen. Hun har jobbet med å definere IA-strukturen og navigasjonsprinssippene, og bidratt i prosessen med å prioritere funksjoner og å forankre prioriteringer hos interne i NFF. Hun har også arrangert workshops for å samle innspill fra fotballentusiaster om hvordan fotballdata kan visualiseres på engasjerende måter.